'Dealerfinanciering' brengt handel in occasions op gang

In de Wal Automotive Group in Zwolle is in Nederland één van de meest toonaangevende en innovatieve bedrijven op het gebied van remarketing van gebruikte auto’s. Samen met DLL is een nieuw financieel product ontwikkeld: ‘dealerfinanciering’. Het doel: de handel in occasions een impuls geven.

Bij In de Wal in Zwolle staat werkelijk een zee aan gebruikte auto’s op het terrein. Het bedrijf verkoopt jaarlijks tussen de tien- en vijftienduizend occasions. Ruim 50 jaar geleden begon de familie In de Wal als groothandel van gebruikte auto’s en motoren in Lemelerveld. Uitgegroeid tot In de Wal Automotive Group bestaat het bedrijf inmiddels uit verschillende bedrijfsunits, waaronder IDW Auto’s, IDW Bedrijfsauto’s, TaxatieCenter, IDW Finance en de internationale Joint Venture Imexco.

In de Wal koopt auto’s in bij de grotere lease maatschappijen. Veel van die auto’s worden geëxporteerd (onder meer omdat in de huidige markt de BPM-teruggave interessant is). Een ander afzetkanaal bestaat uit de kleinere dealerbedrijven.

Markt vlot trekken
In de Wal zag in de markt dat veel kleinere dealerbedrijven (waar ze al jaren zaken mee doen) de financiële ruimte missen om voldoende auto’s in te kopen. Het ontbreken van financiële slagkracht is er een rem ontstaan op de handel. Alsof de pijplijn verstopt is geraakt. Dealerbedrijven bieden pas nieuwe occasions aan als er voldoende van de bestaande voorraad is verkocht. Door het ontbreken van verversing blijven klanten weg. Om de markt vlot te trekken ontwikkelden In de Wal en DLL samen een nieuw financieringsproduct: dealerfinanciering.

Handel op gang brengen
Het komt erop neer dat In de Wal auto’s levert aan dealerbedrijven. Deze hoeven de ‘nieuwe’ auto’s vervolgens pas te betalen als ze verkocht zijn (is de auto na negentig dagen niet verkocht dan gaat die terug naar In de Wal). De auto’s die In de Wal aflevert bij de dealers, worden door DLL gefinancierd. Deze oplossing raakt de financieringsruimte van In de Wal niet. Het effect van deze constructie is dat de omloopsnelheid bij het dealerbedrijf omhoog gaat. De handel wordt als het ware door dealerfinanciering op gang gebracht.

Gat overbruggen
Willem Beukenkamp, algemeen directeur In de Wal Automotive Group: “We hebben twee expertises aan elkaar geknoopt”. De financieringskennis van DLL en onze markt- en prijskennis die wij als groothandelaar de afgelopen decennia hebben opgedaan. Samen hebben we een oplossing gevonden voor het gat dat banken nu laten vallen. Een gemiddeld autobedrijf dat enkele zwakke jaren heeft gedraaid, kan tegenwoordig een financiering bij de bank wel vergeten. Dat knelpunt lossen wij nu op. Samen zorgen we er voor dat autobedrijven nieuwe occasions kunnen blijven aanbieden.”

Optimaal presteren
Conclusie: DLL denkt in mogelijkheden, niet in ónmogelijkheden. Waar lokale Rabobanken op automotive-gebied ook tegenaan lopen. DLL Automotive kan u gegarandeerd verder helpen. In de hele keten denken wij mee om automotive-bedrijven optimaal te laten presteren.