Groeiende groep ondernemers voelt zich verantwoordelijk voor de stad

Bedrijven die even gas loslaten en stilstaan bij vragen uit de maatschappij.

De dynamiek zorgt voor enthousiasme aan weerszijde van de tafel. Gister vond het 7e Maatschappelijk Ondernemen Diner 040 plaats in Elf13, de nieuwe naam van de Van Arskerk in Eindhoven. Een zak met geld is niet aan de orde. Ruim 50 gasten, mensen uit het Eindhovense bedrijfsleven en non-profit organisaties, schuiven aan. Concrete vragen uit de maatschappij worden gehoord en opgepakt door betrokken ondernemers uit de stad. Er zijn 67 matches gesloten.

Compliment

De economische zelfstandigheid van vrouwen
Het thema van dit diner was ‘De economische zelfstandigheid van vrouwen’. Dit thema is gekozen vanwege het inspirerende betoog van Hare Majesteit Koningin Máxima over economische de zelfstandigheid van vrouwen, tijdens haar bezoek aan de regio.
Opvallend was dat er matches ontstonden tussen meerdere partijen. Niet één op één, maar meerdere bedrijven en non-profitorganisaties die hun krachten bundelen. Dit keer ging het ‘Eindhovense compliment’ naar een match tussen NEOS en het Máxima Medisch Centrum. Het Máxima Medisch Centrum gaat dames van NEOS begeleiden in een werktraject. Vrouwen die gebruik maken van de opvang van NEOS kunnen hierdoor werkervaring op doen en het vertrouwen krijgen om hun capaciteiten te in te zetten om economisch onafhankelijk te worden.

Lokale maatschappelijke initiatieven
We zien steeds meer grote en midden- en kleinbedrijven die gehoor willen geven aan maatschappelijke vragen. Het Maatschappelijk Onder Diner 040 is een initiatief dat het bedrijfsleven en de maatschappij verbindt en beide partijen uitnodigt tot dialoog. DLL (voorheen ‘De Lage Landen’) is de opdrachtgever van het diner. DLL gelooft in partnerschappen en verbinden. Onze slogan ‘See what counts’ is een belofte aan klanten, maar ook aan de gemeenschap waarin we opereren en in het bijzonder Eindhoven waar de roots liggen. We vinden het onze verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan lokale maatschappelijke initiatieven die een bijdrage leveren aan de leefomgeving. Al een aantal jaar is Maatschappelijk Ondernemen Diner 040 een broedplaats van nieuwe verbindingen in Eindhoven, die mensen op weg helpen”, aldus Carlo van Kemenade Managing Director Americas Region en lid van DLL’s Raad van Bestuur.

MOdiner - groepsfoto

Samenwerken
Het bedrijfsleven is een belangrijke partner bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. We zien samenwerking in de stad op grote maatschappelijke vraagstukken, zoals vergrijzing, zorg en energie. Naast die grote thema’s zijn er ook lokale vragen uit de maatschappij en die zijn niet altijd heel groot. Tijdens het Maatschappelijk Ondernemen Diner 040 krijgen de lokale vragen een gezicht.
Wethouder Staf Depla zegt hierover: “Steeds meer bedrijven in Eindhoven voelen zich verbonden met de stad en haar inwoners. Ze voelen zich verantwoordelijk om een steentje bij de dragen aan de maatschappij.”
Iedereen moet kunnen meedoen. Het diner is een plek waar uiteenlopende partijen uit de stad samenkomen. Het Maatschappelijk Ondernemen Diner 040 wordt georganiseerd door DLL, gemeente Eindhoven en PWC in samenwerking met Samen voor Eindhoven. Wethouder Staf Depla en Yasin Torunoglu waren bij het diner aanwezig.

Meer informatie over het Maatschappelijk Ondernemen Diner040 is te vinden op: http://www.samenvooreindhoven.nl/wat-doen-wij/maatschappelijk-diner/