Nieuwe IFRS-standaard voor verwerking van leaseovereenkomsten gepubliceerd

jan 14, 2016

Na jaren van discussie hebben de IASB (International Accounting Standards Board) en de Amerikaanse FASB (Financial Accounting Standards Board) overeenstemming bereikt over tal van essentiële onderdelen van de nieuwe lease accounting standaard. Eerder deze maand publiceerde IASB de International Financial Reporting Standard (IFRS) 16, die vanaf 1-1-2019 wordt toegepast. De FASB heeft aangegeven dat de nieuwe ASC (Accounting Standards Codification) voor de US wordt gepubliceerd in het eerste kwartaal van 2016. De belangrijkste wijziging ten opzichte van de huidige standaard is dat lessees die de jaarrekening publiceren onder IFRS, of US GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) vanaf 2019 operationele leases ook moeten verwerken op de balans. Deze nieuwe standaard geldt niet alleen voor alle nieuwe overeenkomsten vanaf die datum, maar ook op dan reeds bestaande lease overeenkomsten die aflopen na 1-1-2019.

Impact op uw bedrijf
Voor lease aanbieders die rapporteren onder IFRS, of US GAAP zal de nieuwe standaard niet alleen invloed hebben op de verwerking in de jaarrekening, maar ook op hun business, als gevolg van mogelijke aanpassingen verzocht vanuit de markt ten aanzien van operationele leaseovereenkomsten en financiële producten bij eindgebruikers, leaseprogramma’s en samenwerkingsovereenkomsten met leveranciers. DLL heeft de ontwikkeling van de nieuwe leasestandaard de afgelopen jaren nauwlettend gevolgd. We streven er zoals altijd naar onze klanten met raad en daad terzijde te staan. DLL is goed voorbereid om u te ondersteunen bij het beheersen van de potentiële zakelijke en operationele gevolgen van de nieuwe standaard en het verkennen van gerelateerde toekomstkansen.

Met de aankondiging van de nieuwe standaard breekt een nieuw tijdperk aan voor leasing. Hoewel de wijzigingen vragen om andere kennis en processen, blijft leasing een aantrekkelijke oplossing voor het optimaal benutten van bedrijfskansen.

DLL – uw transitiepartner
De nieuwe leasestandaard roept waarschijnlijk vragen op. Als partner begeleidt DLL u graag bij de overgang. We bieden u ondersteuning op maat om de potentiële impact op uw bedrijf en uw specifieke bedrijfsbehoeften vast te stellen. Samen met u zorgen we ervoor dat uw bedrijf goed op de toekomst is voorbereid.

Heeft u nog vragen of zijn er onduidelijkheden, neem dan contact op met uw accountmanager.

Liezelotte Rijk

PR

Neem contact met mij op via LinkedIn of stuur me een e-mail