Rabobanken staan sterker in automotive sector dankzij DLL

Rabobank heeft ruim 50 procent marktaandeel in de automotive sector. Een pittige sector met minimale rendementen. Banken moeten daar bovenop zitten. Denk bijvoorbeeld aan de maandelijkse waardebepaling van de handelsvoorraad. DLL Automotive helpt lokale Rabobanken bij het bewaken van de risico’s. Onder meer met een handige voorraad monitoring tool. In deze nieuwsbrief leest u wat DLL Automotive Rabobank te bieden heeft.

De omstandigheden in de automotive-sector zijn uitdagend. Omdat de verkoop van nieuwe auto’s ook in 2014 tegenviel, zoeken dealerbedrijven extra rendement door aanvullende producten en diensten aan te bieden. Zoals autoverhuur, autolease en after salesconcepten. DLL Automotive helpt daarbij. Denk aan oplossingen voor het financieren van (dealergerelateerde) leasebedrijven. Met één-op-één objectfinancieringen of financiering op basis van de totale leasevloot (Borrowing Base)

Taxatie handelsvoorraad
Veel lokale Rabobanken financieren de handelsvoorraad aan gebruikte auto’s bij autobedrijven. De occasionwaarde wisselt sterk. De waardeontwikkeling en ook het aantal sta-dagen moet scherp worden gevolgd. DLL Automotive heeft een systeem ontwikkeld dat op elk gewenst moment inzicht biedt in de actuele handelsvoorraad van een dealer. De waardebepaling is gebaseerd op Autotelex. Het systeem geeft ook het sta-dagenverloop en de omzetsnelheid weer. Het biedt een loepzuiver beeld van de actuele waarde.

Maandelijks overzicht
Joost Simons (Sector Manager Automotive bij DLL): “Deze tool is in het begin alleen gebruikt voor Bijzonder Beheer, maar lokale banken gebruiken het systeem steeds vaker ook in commerciële situaties. Bijvoorbeeld bij nieuwe klanten. Banken die bij ons een abonnement hebben, ontvangen elke maand een compleet overzicht: welke auto’s zijn verkocht, welke zijn er bij gekomen, wat is de gemiddelde sta-tijd? Voor banken afzonderlijk is zo’n genuanceerde waardebepaling van autovoorraden niet te doen. Dat is veel te arbeidsintensief. Deze tool is een goed voorbeeld hoe wij banken kunnen ontzorgen.”

Samen samenwerking met Athlon
DLL Automotive werkt bij het bedienen van haar klanten nauw samen met Athlon Car Lease. Als grootste autoleasemaatschappij van Nederland kent Athlon de sector als geen ander. Deze kennis en knowhow vertaalt DLL Automotive in concrete oplossingen en samenwerkingsverbanden.

Mooi 2015!
Tot slot wenst Joost alle collega’s bij Rabobank een goed 2015 toe. “Ik wens iedereen een fijn jaar toe. Een jaar ook waarin we samen veel mooie business realiseren. En doet zich een deal voor met een dealerbedrijf? Haal dan vooral de automotive-sectormanager van DLL erbij!”